donderdag 3 april 2014

De nieuwe bestuurder, de nieuwe docent

In ronde 4 presenteren Jan van Zijl (MBO Raad) en André Steenhart (AOb): "De nieuwe bestuurder, de nieuwe docent". Addy de Zeeuw introduceert ze door ons te vragen er eerst zelf over na te denken. Kun je achteraf checken of onze ideeën overeenkomen met die van Jan en André. Als we het ergens mee eens zijn, dan moeten we een roos gooien. Dan gebeurt er tenminste iets tijdens de presentatie.

Jan opent met een stukje geschiedenis. Voor 1996 waren de onderwijsvormen in MBO gescheiden en relatief eenvoudig. Het WEB leidde tot schaalvergroting en scholen die als instelling ondernemend moeten zijn. Het leidde wel tot een complexere situatie. Met recent meer aandacht voor doelmatigheid en een veranderend toezichtskader. Meer focus op kwaliteit en minder op groei.

De nieuwe bestuurder is volgens Jan iemand die zowel bewaakt en controleert, als wel coacht en inspireert. Hij mag best minder ondernemend en minder autonoom zijn. De nieuwe docent werkt permanent aan zijn eigen kwaliteit en professionaliteit. Hij/zij is mede-eigenaar van het onderwijs en een teamspeler.

Ik had zelf even moeite om te ontdekken wat er precies nieuw aan is. Addy zag het lijstje met eigenschappen en vergeleek het hardop met de vraag "Is de paus katholiek?". Vriendelijk gezegd, maar veel open deuren dus.

André moedigt de nieuwe docent MBO aan en stelt prikkelende vragen::

  • Wanneer heb je voor het laatst echt gekeken bij het beroep dat je onderwijst? In de dagelijkse praktijk van nu? Of heb je daar geen tijd voor? Of krijg je die niet? 
  • Faciliteer je als bestuurder frustratie bij je docenten of professionele ruimte? 
  • Hoeveel administratieve lasten heb je?
  • Hoeveel doe je er bij, zoals begeleiding en mentorschap?
  • Voor de bestuurder: Hoe blijf je mensen motiveren onder deze druk?
André voorspelt voor de bestuurder met de vergrijzing in het achterhoofd: u gaat mensen aan de deur krijgen die zich afvragen of ze voor u willen werken in plaats van of ze voor u mogen werken ...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen