woensdag 2 april 2014

Maak van elke stageplek een online podium #cviov

Kun je beroepspraktijkvorming faciliteren met behulp van sociale media? Die vraag kun je alleen maar bevestigend beantwoorden als je een sessie van het Mediacollege in Amsterdam hebt bijgewoond tijdens de Conferentie voor ICT en Onderwijsvernieuwing.

Kun je tot onderwijsverbetering komen met behulp van sociale media? Die vraag probeert het 'practoraat sociale media’ van het Media College te beantwoorden. Dit practoraat is o.a. initiatiefnemer van mbomediawijs.nl. In deze sessie lag het accent op de beroepspraktijkvorming (BPV).

Jorick Scheerens van het Mediacollege introduceerde eerst mediawijsheid en lessen op dit gebied. Bijvoorbeeld over reclame en sluikreclame (de selfie der selfies).

Vervolgens ging hij in op stagelessen en sociale media. Aan de hand van een quizz in Kahoot werd de voorkennis van de aanwezigen over BPV getest. De antwoorden op de vragen bleken overigens deels verzonnen ;-)

Jorick stelde dat op basis van het BPV-actieplan een BPV-protocol is gemaakt. Jorick en zijn collega's hebben vervolgens gekeken hoe zij het BPV-proces met behulp van sociale media kunnen verbeteren, op basis van dit protocol. Zij doen dat op vier manieren. Het project bevindt zich momenteel in de pilotfase, al zijn de eerste ervaringen erg positief.

  • Ontwikkeling van een lessenserie voorafgaand aan de stage (werkveldoriëntatie, feedback geven, solliciteren, enzovoorts).
  • Sociale media tijdens de BPV. Via de handige tool Blendspace kun je gemakkelijk lessen op basis van een raamwerk lessen samenstellen. Het BPV-boek heeft men via Blendspace uitgewerkt. Deze tool maakt ook peer feedback mogelijk. Blendspace biedt ook de mogelijkheid om te checken hoeveel tijd studenten aan opdrachten besteden. De studenten krijgen meer feedback op opdrachten. Studenten gebruiken overigens ook Facebook om te communiceren over het leren binnen Blendspace.
  • Buddy-experiment: geven van peer feedback aan collega-studenten.
  • Instructieset voor praktijkopleiders wordt verrijkt. Deze instructieset van het kenniscentrum is op papier een enorme map. Men kijkt nu of die informatie niet via video aangeboden kan worden, of meer vraaggestuurd. Het Mediacollege gebruikt o.a. een LinkedIn-groep voor praktijkopleiders. Stagedocenten en praktijkopleiders gaan daar bijvoorbeeld met elkaar het gesprek aan over aansluiting beroepspraktijk-onderwijs.

Ik vond het erg leuk om eens te zien hoe je sociale media voor de BPV kunt gebruiken. Normaliter zie je toepassingen als een blog als reflectieinstrument voor stages. Dit initiatief is veelzijdiger.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen