woensdag 2 april 2014

Pluggen van eigen presentatie, achteraf

Terwijl de gasten inmiddels aan het eten begonnen zijn en het bier al rijkelijk stroomt, schrijf ik even snel een blogpost. Vanmiddag mocht ik zelf in ronde 1 aan de slag om eens wat uit te wisselen over ICT bekwaamheid van docenten. Dexter 12 was niet vol, maar daardoor konden we gewoon het gesprek aan over de stand van zaken rond professionaliseren van docenten en met name over ICT bekwaamheid.
Een paar van de uitkomsten uit het gesprek zal ik proberen samen te vatten, met het risico van vriendenverlies.

  • Wanneer je als school werkelijk je docenten ICT in hun onderwijs wilt laten inzetten in de breedste zin van het woord....dan heb je onderwijskundig leiderschap nodig. Dat was eigenlijk min of meer de uitkomst.
  • Wanneer docenten niet de urgentie voelen, om welke reden dan ook om meer ICT in hun onderwijs in te zetten is dat prima, als dat het onderwijs maar aansluit bij de belevingswereld van de leerling/student/deelnemer.
  • Wanneer je als organisatie besluit dat de holle frasen van onderwijsvisie als: wij bieden eigentijds onderwijs, wij bieden 7/24 uur onderwijs, wij bieden "blended-learning aan", onze docenten werken chronisch aan hun eigen bekwaamheid en houden dit bij in een portfolio....om te zetten in daden en acties, dan gaan we de goede kant op.
  • Oh en ....het kan anno 2014 niet meer zo zijn dat je nog spreekt over het ontbreken van een ICT infrastructuur bij een school, gebruik je toch gewoon de mobieltjes van je studenten.

Misschien is het slimmer om even wat te gaan eten, op een lege maag ben ik wat kortaf.
Tijd voor een hapje en een drankje....voor de thuisblijvers...de presentatie van vandaag.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen