vrijdag 4 april 2014

Verdiepingssessie Deltion Blended learning

De middag van de 2e conferentiedag heb ik besteed aan de verdiepingssessie van het Deltion College Van regulier naar blended onderwijs: ICT, onderwijstijd en mindset. Er werd allereerst beschreven hoe de opleiding tot contactlensspecialist is omgebouwd naar een blended learning variant zodat de wens om het meer tijd en plaats onafhankelijk aan te kunnen bieden bij 7 aangesloten ROC's kon worden gehonoreerd. Een ingewikkeld proces met veel schema's die moesten worden ingevuld om de content, de didactische keuzes en de ict hulpmiddelen  in kaart te brengen. En dat allemaal samen met de betrokken docenten. Daarna mochten we zelf aan de slag met een aangepaste variant op het TPACK spel, TPACK-XL.

Het leuke van het TPACK spel vind ik altijd dat het soms hele verrassende varianten kan opleveren en dat je echt even buiten je bekende kaders moet denken. In ons groepje kwamen we tot een idee waarbij we BBL cursisten tijd en plaats onafhankelijk met begripsvorming rond procenten bij rekenen aan de slag wilden laten gaan. Interessant was het om te zien hoe de standaard TPACK kaartjes waren uitgebreid met wat extra overwegingen die je moest maken, zoals het leerdoel bij je content en variabelen bij de didactische werkvorm zoals op school of erbuiten, synchroon of a-synchroon en nog veel meer. Dit alles was in een menukaart gezet.

Een discussie vond vervolgens nog plaats over de onderwijstijd. De ideeën moesten worden getoetst aan de hand van een lijstje met punten die onderwijstijd beschrijven. Er is nog veel onduidelijk over wat wel en niet als onderwijstijd mag gelden, maar het adviespunt Onderwijstijd van Kennisnet kan daarbij helpen.

Alle informatie over de verdiepingssessie, inclusief link naar de Prezi en het TPACK-XL spel met menukaart, is te vinden op het blog van 1 van de presentatoren, JaapJan Vroom.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen